آذربایجان در مدار توسعه/گزارشی کوتاه از توسعه صنایع مس آذربایجان در "سال های اخیر و سال جاری-1391
 
فرهنگ
درباره وبلاگ


منم كوروش منم بابك منم آذر منم آرش / منم آن رستم دستان منم آن ببر تنگستان / به نام هور مزدایـم به اسم پاك ایرانم / قسم تـا آخـرِ دنیــا كه بــر ایـن خاك دُژبانـم / قسم بـر تخت جمشیدم قسم به آبیِ خلیج پارس / قسم بر روحِ خرمّدیــن دوباره می برم بـرعرش تو را ای مام بی همتا / دوباره میكنم تاجى تـو را من بـر سر دنیا /
آخرین مطالب
نويسندگان

 

 

چندی است شاهد دروغ پراکنی برخی سایتها و صفحات قوم گرا در زمینه ی عقب ماندگی! اقتصادی و صنعتی استانهای آذربایجان شرقی و غربی نسبت به دیگر استان های کشورهستیم.گرچه  پوچ بودن این ادعاها بر بسیاری از هموطنان ما آشکار شده است و سخنان این جریان ورشکسته  دیگر خریداری ندارد اما وقاحت پانترکی مرزی نمی شناسد....

بی شک آذربایجان یکی از توسعه یافته ترین استانهای کشور چه از لحاظ صنعتی و چه از لحاظ اقتصادی می باشد و در بسیاری از شاخصه های توسعه  کشوری  مقام اول را دارا می باشد.

ولی چندی است در سایت های مختلف شاهد ادعاهای قومیت گرایان در زمینه ی توسعه نیافتن صنایع مس آذربایجان و بردن مس آذربایجان به سایر استانهای کشور برای فرآوری صنعتی....و حتی استفاده از لغت فکاهی مانند، استعمار آذربایجان!،.... هستیم!!!( البته می توان گفت بر مبنای این منطق!!! قومیت گرایان، مثلا در نقاطی که فاقد منابع نفت و گاز هستند(آذربایجان) نبایستی پالایشگاه(پالایشگاه تبریز) و پتروشیمی احداث کرد چون نفت مناطق نفت خیز به مناطق غیرنفت خیز انتقال می یابد.!!!)
ضمن اینکه این ادعاها، به خودی خود حکایت از دید و فهم بسیار سطحی این جریان ورشکسته نسبت به حوزه ی اقتصاد و صنعت دارد....بر آن شدم تنها با  دادن گزارشی کوتاه و مختصر از توسعه صنعت مس آذربایجان، در چند سال اخیر، و همینطور سال جاری (1391خورشیدی)، و با دادن چشم انداز توسعه صنعت مس در سال های آتی، در آذربایجان، قضاوت درستی یا نادرستی این ادعاها را به عهده ی همیهنان ارجمند بگذارم:

 

احداث مدرن‌ترين كارخانه ذوب مس ايران در ورزقان (تاریخ خبر87/10/03)

به گزارش خبرگزاري از تبريز، محمدهادي اردبيلي از احداث مدرن‌ترين كارخانه ذوب مس ايران با ظرفيت 200 هزار تن در سال 1391 در ورزقان خبرداد و اظهار داشت: با احداث اين كارخانه، كنسانتره توليدي معادن آذربايجان شرقي در اين كارخانه ذوب شده و هيچ كنسانتره‌اي براي ذوب،از اين استان خارج نخواهد شد. مدير عامل شركت صنايع مس ايران با بيان اينكه اين شركت يك‌ هزار و 200 ميليارد تومان در ورزقان سرمايه‌گذاري مي‌كند
.

لینک خبر(کلیک کنید)

  

مجتمع مس سونگون تولید کنسانتره از ظرفیت اسمی فراتر رفت(تاریخ خبر91/01/15 )

 

مدیرمجتمع مس سونگون، با اعلام این خبر گفت: کارخانه تغلیظ مس سونگون با توجه به سختی بالای ماده معدنی، بعد از گذشت چهار سال از راه ‌اندازی و با همت مهندسان و کارشناسان مجتمع با اعمال تغیرات اساسی در کارخانه تغلیظ ، موفق شد رکورد ظرفیت اسمی آن را بشکند. مهندس رضا شریفی گفت:چندین طرح‌ اصلاحی طی دو سال گذشته درامور تغلیظ مجتمع مس سونگون با تلاش کارکنان زحمتکش و دیگرامورپشتیبانی ‌کننده مجتمع ومدیران شرکت ملی صنایع مس ایران انجام شد که نتیجه آن دستیابی به ظرفیت تولید کارخانه تغلیظ مس سونگون یعنی 150هزار تن کنسانتره خشک در اسفند ماه و همچنین تولید 155 هزار تن کنسانتره خشک تا پایان سال 90 بوده است. وی اظهارداشت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قراربود در سال گذشته 144 هزار و 600 تن کنسانتره خشک در واحد تغلیظ مجتمع مس سونگون تولید شود.لینک خبر(کلیک کنید)


ثبت رکورد توليد کنسانتره در مجتمع مس سونگون (تاریخ خبر91/03/03 )
لینک خبر(کلیک کنید)


افتتاح چندین طرح صنعتی در امسال (تاریخ خبر91/02/04 )

خلاصه خبر:
امسال چندین طرح در صنعت مس از سوی متخصصین این صنعت در استان آذربایجان شرقی اجرا و به بهره برداری خواهد رسید .
به‌ گزارش نیسیکو مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام این خبر گفت:طرح موليبدن با ظرفيت 3 هزار تن که به شدت در کشور مورد نياز است در خرداد ماه در آذربايجان افتتاح خواهد شد .
دکتر سعد محمدي گفت : کارخانه 160 هزار تني در مجتمع مس سونگون داريم که اميدواريم تا پايان امسال به بهره برداري برسد .مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: ارزش سرمايه گذاري در اين کارخانه 180 ميليارد تومان است که ظرفيت توليد کنسانتره مس کشور را نزديک به 300 هزار تن افزايش خواهد داد  و سالانه 600 ميليون دلار به درامد کشور اضافه مي کند .لینک خبر(کلیک کنید)

  چشم انداز توسعه ی صنعت مس آذربایجان در دو سه سال آینده:

با توجه به فعاليت‌هاي مجتمع مس سونگون و پروژه‌هاي توسعه‌اي در نظر گرفته شده، دورنماي روشني در انتظار صنعت مس در خطه آذربايجان است.
به منظور توضیح آسانتر و طولانی نشدن این گزارش برای طرح های توسعه ی صنعت مس آذربایجان در دو سه سال آینده و پیشرفت فعلی این طرح ها تصاویری تهیه کردم که  نظر شما را بدان ها جلب می کنم.(ضمنا خاطر نشان می شوم که آمار ارائه شده از پیشرفت های فیزیکی طرح ها ی ذکر شده، مربوط به مهرماه سال جاری-1391خورشیدی می باشد.)




"گردآوری شده:سروش پارسی"


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: